DEN UKJENTE KINESISKE KUNSTSAMLINGEN PÅ KALDVELL
har vært en godt skjult hemmelighet inntil nå. Iver Munthe Daae var tolldirektør i Kina på slutten av 1800-tallet og samlet seg en eventyrlig samling av kinesisk kunst og antikviteter.
Da han kom tilbake til Norge, bosatte han seg i Lillesand og startet opp Kaldvell tresliperi. Det er en egen
utstilling om tresliperiet i museets tredje etasje. Halvparten av Daaes kunstsamling ble solgt til
Kunstindustrimuseet i Oslo og noen andre museer. Resten ble fordelt rundt i lokalområdet. Noen av mottakerne har ikke visst hva det var de hadde fått og brukte 1700-1800talls bildevevstekstiler i silke fra den keiserlige kinesiske familie til underlag for blomsterpotter!
Sommeren 2013 ble Daaes ukjente kinesiske kunstskatter i Lillesand vist frem for første og muligvis eneste gang. Utstillingen kom i stand i samarbeid med nylig avdøde lokalhistoriker Per Mollatts familie, og ble sponsorert av Carl Knudsen-gaardens Venner.
har vært en godt skjult hemmelighet inntil nå. Iver Munthe Daae var tolldirektør i Kina på slutten av 1800-tallet og samlet seg en eventyrlig samling av kinesisk kunst og antikviteter.
Da han kom tilbake til Norge, bosatte han seg i Lillesand og startet opp Kaldvell tresliperi. Det er en egen
utstilling om tresliperiet i museets tredje etasje. Halvparten av Daaes kunstsamling ble solgt til
Kunstindustrimuseet i Oslo og noen andre museer. Resten ble fordelt rundt i lokalområdet. Noen av mottakerne har ikke visst hva det var de hadde fått og brukte 1700-1800talls bildevevstekstiler i silke fra den keiserlige kinesiske familie til underlag for blomsterpotter!
Sommeren 2013 ble Daaes ukjente kinesiske kunstskatter i Lillesand vist frem for første og muligvis eneste gang. Utstillingen kom i stand i samarbeid med nylig avdøde lokalhistoriker Per Mollatts familie, og ble sponsorert av Carl Knudsen-gaardens Venner.